Woonzicht

Opdracht

In opdracht van Woonstad kreeg ik samen met mijn projectteam de taak om een nieuwe manier van face-to-face contact te bedenken tussen woonstad en zijn klanten. Met de achterliggende gedachte om een 8+ te krijgen voor hun klanttevredenheid. Hierop volgde de volgende ontwerpvraag:

 

 “Hoe zorgen we voor beter face-to-face contact tussen woonstad en hun klanten om de gewenste en kwaliteit te leveren?”

 

Het proces

Er heeft een onderzoekfase plaatsgevonden naar de doelgroep en naar woonstad zelf. Ik ben op locatie geweest bij Woonstad om te observeren hoe de werknemers omgaan met hun klanten en waar de enige aandachtspunten liggen. Verder ben ik ook met mijn team de straat opgegaan en gevraagd of mensen zich in het scenario wat ik had gemaakt zich hierin kon vinden met daarbij de volgende vraag hoe het bij hun opgelost wordt of wat hun ideeën zijn in het eventueel oplossen. Tijdens dit proces heb ik mij voornamelijk beziggehouden als interaction designer waarbij ik de focus heb gelegd op het goed uitwerken van de flow van het concept. Dit is in verschillende stappen gegaan, wat begon met wireframes op papier tot het digitaal uitwerken. Bij het uitwerken van deze wireframes is er rekening gehouden met de gebruiker. Vervolgens zijn de wireframes door visual designers zijn overgenomen.

Ontwerpoplossing

Uit onderzoek kwam naar voren dat het de doelgroep over het algemeen erg lastig vindt om te bepalen waar hij/zij moet zijn als er problemen zijn. Daarom hebben we een app bedacht die toegepast kan worden in de hallen van de gebouwen van Woonstad en bij op locatie van Woonstad. De doelgroep doorloopt in de app vragen die hij/zij kan beantwoorden door er simpel op te klikken. Zo wordt er zonder enige hulp van een medewerker de vragen beantwoord en weet de gebruiker waar hij/zij aan toe is. Om de gebruiker zo goed mogelijk te helpen is er een profiel die de gebruiker kan aanmaken, maar de gebruiker is ook geheel vrij om de vragen anoniem in te vullen.

Zie hieronder de fases van wireframes die zijn doorlopen

september – januari 2018