NRC Select
Opdracht
In opdracht van NRC kreeg ik samen met mijn projectteam de taak om een nieuwe manier van (gepersonaliseerd) nieuwsgeving te bedenken. Hieruit luidde de volgende ontwerpvraag:
“Hoe kunnen we nieuws brengen wat in de meest optimale vorm een combinatie vormt tussen redactionele keuzes, afgestemd is op de persoonlijke voorkeuren van lezers en tegelijkertijd voldoende verrassing biedt en voorkomt dat lezers in een filter bubbel raken”
Het proces
Tijdens dit project is er veel aandacht besteed in de onderzoekfase. Zo is er onderzoek gedaan naar Artificial Intelligence, fake news, concurrentie en nieuwsconsumptie. Verder werd er onderzoek gedaan naar de doelgroep (Hoogopgeleide tussen de 35 en 45 jaar) om tot de kern van het probleem met de daaropvolgende oplossing te komen. Hiervoor zijn interviews afgelegd en probe boekjes gemaakt die vervolgens zijn uitgedeeld bij de doelgroep.
Scenario – huidige situatie
Ik heb aan een aantal onderzoeken meegedaan en heb hiervoor verschillende visuele uitwerkingen gemaakt van de resultaten. Na de onderzoekfase zijn creatieve technieken toegepast voor ideeën waaruit vervolgens in de convergeerfase er een is uitgekozen. Het uitgekozen idee werd vervolgens uitgewerkt en verwerkt tot wireframes. De wireframes die door elk teamlid is gemaakt zijn vervolgens getest bij de doelgroep om na te gaan wat bij hun het beste werkt.
Persona
Ontwerpoplossing
Uit het onderzoek kwam naar voren dat de doelgroep graag zelf de controle wil houden in het onderhouden van hun eigen nieuwsconsumptie. De doelgroep zit namelijk niet te wachten op gepersonaliseerde nieuwsberichten. Samen met mijn team hebben we een concept bedacht waarin er een algoritme wordt gebruikt waarin veel visuele beelden en korte nieuwsartikelen worden aangeboden bij de gebruiken. Zo kan de gebruiker zelf ervoor kiezen om het artikel te lezen met eventueel de keuze om de lange versie van het artikel te lezen. Terwijl als de gebruiker het artikel niet interessant vindt dit kan weg swipen. Op deze manier wordt er toch gebruikt gemaakt van een algoritme maar houdt de doelgroep wel de controle.
Wireframes voor de NRC app
februari – juli 2019