Site Overlay

Notificatie systeem

Opdracht

Aan het begin van mijn stage bij Athand heb ik de opdracht gekregen om een notificatiesysteem te bedenken die toegepast zou kunnen worden in hun games voor mobiel als voor web. Dit ontbrak namelijk nog in hun games.

Het proces

Doordat ik geen enige kennis had over wat voor games Athand heeft en hoe hun games in elkaar zitten heb ik eerst deze onderzocht. Daaruit bleek al snel dat het inderdaad de feedback wanneer een speler iets goeds heeft gedaan of iets heeft bereikt miste. Na deze analyse ben ik aan de slag gegaan met het onderzoeken naar wat andere games doen. Hieruit heb ik enige informatie verkregen waaruit ik vervolgens in de ideevorming fase ben gestapt en creatieve technieken heb toegepast om zo op ideeën te komen.

Hierna ben ik aan de slag gegaan om de losse ideeën te convergeren of eventueel samen te voegen tot een concept. Om een goed beeld te krijgen van hoe het notificatiesysteem zou gaan werken heb ik schetsen gemaakt van wireframes en animatie functies om zo een goed beeld hierin te krijgen. Ook tijdens het uitwerken van prototypes heb ik ervoor gekozen om een game thema van Athand uit te kiezen zodat het een realistischer beeld gaf in hoe het er uiteindelijk uit zou komen te zien. Dit bleef geduurde het proces aanhouden terwijl er tussendoor ruimte was voor tussenpresentaties en feedback.

Ontwerpoplossing

Het uiteindelijk notificatiesysteem bestaat uit twee delen. De eerste zijn kleine korte meldingen waarin de speler een achievement of badge heeft gehaald. De tweede een grote meldingen die de speler krijgt wanneer hij een level heeft gehaald en een nieuw level opent. Er is gekozen om voor twee soorten meldingen te gaan voor afwisseling en ook om voor speler meer beleving te geven. De grote meldingen zijn onderdeel van het verhaal van het spel waarin de speler zich bevindt. 

De kleine meldingen voor onderdelen die de speler buiten het verhaal van de game kan halen. Zo is de speler op de hoogte dat hij/zij iets bijzonders heeft gehaald buiten de verhaallijn om en wordt hij/zij afgeleid wanneer hij in het verhaal zit. Om ervoor te zorgen dat de meldingen niet tot irritatie leiden is er voor vele meldingen achter elkaar een stack gemaakt, wanneer de speler toch wil weten wat de meldingen hiervan zijn kan hij/zij naar de berichten box pagina gaan en deze bekijken.

 

september – november 2019

Copyright © 2020 . All Rights Reserved. | Catch Vogue by Catch Themes