VOOR IEDEREEN THEATER

Opdracht

Voor deze opdracht was het aan mij de taak om een eigen ontwerpvraag op te stellen en hieruit een oplossing voor te verzinnen. Ik heb besloten om voor het onderwerp theater te gaan. Theater is iets waarmee ik ben opgegroeid en heerlijk vindt om op een avond lekker in een stoel te zitten en te genieten van het verhaal wat op dat moment wordt verteld. Mijn uiteindelijk ontwerpvraag luide als volgt:

 

 “Hoe zorg je ervoor dat jongeren die niet in aanraking komen met theater toch de stap nemen om er naartoe te gaan?”

 

Het proces

Om antwoord te krijgen op deze vraag is er voorafgaand veel onderzoek gegaan naar het onderwerp theater en wat er allemaal bij komt kijken. In het begin van deze onderzoeksfase was het voor mij ook zoeken naar de richting die ik op wilde gaan. Uiteindelijk na een terugblik op resultaten die uit enquêtes en interviews (waarbij het onderzoek: “Wat vinden mensen van theater in het algemeen?”) kwam ik bij een doelgroep die ver van mij staat. Namelijk jongeren die niet in aanraking komen met theater en ook daar geen interesse voor hebben. Er zijn verschillende creatieve technieken toegepast om tot ideeën te komen tijdens het testen bij de doelgroep, feedbackmomenten en verdere uitwerking is er een concept met een werkend prototype en visuals ontstaan.

Ontwerpoplossing

Uit de het onderzoek kwam naar voren dat de doelgroep in het gebruik van hun media op geen enkele manier in contact komen met theater. Soms zien ze hier en daar wel een poster van een musical in een bushokje hangen maar niemand weet wat het inhoudt en wat ze zouden verwachten. Een ander onderdeel wat naar voren kwam is dat musicals alleen worden geassocieerd met theater. Terwijl wanneer je cabaret aan hun voorlegt hun verbaasd ja knikken en erachter komen dat cabaret ook daaronder valt. 

Omdat theater zo groot is en de kennis daarin vrij klein is bij de doelgroep ben ik op het volgende idee gekomen. Een campagne die de doelgroep interesse wekt om naar een bepaalde website te gaan waarbij ze in aanraking komen met verschillende soorten theater. De campagne zou op verschillende sociale media geplaats worden en ook buiten door middel van posters, billboards etc. Op deze beelden zullen qoutes worden getoond die interesse en vragen wekken bij de doelgroep waarbij ze vervolgens bij de website uitkomen en hun zoektocht en ontdekking naar theater kunnen beginnen.

mei – juli 2020