Accuniverse

Opdracht

Vanuit de opdrachtgever Veiligheidsregio Rijnmond kreeg ik de opdracht om bewustwording te creëren over brandveiligheid en risico’s van elektrische energietransie. Uit voorgaande onderzoek kwam er in mijn projectteam de interesse om de voor de doelgroep kinderen uit groep 7 en 8 te gaan. Hieruit kwamen tot op de volgende ontwerpvraag:

 

 “Hoe creëren we bewustwording bij kinderen over brandveiligheid en de risico’s van elektrische energietransitie”

 

Het proces

Om tot de beste oplossing te komen is er door een teamlid onderzoek gedaan op een basisschool waardoor er nauw onderzoek kon worden gedaan bij de doelgroep. Ook is het ons als team gelukt om in contact te komen met docenten waardoor wij ook inzichten kregen in hoe de oplossing eventueel toegepast kon worden. Met de resultaten uit het onderzoek zijn er creatieve technieken toegepast die tot op veelzijdige ideeën kwamen.  Hieruit is er één gekozen en uitgewerkt waardoor het concept aansluit bij de opgestelde ontwerpcriteria. Om vervolgens het concept zo goed mogelijk aan andere te presenteren en om het te kunnen testen bij de doelgroep (i.v.m. corona kon er niet face to face worden getest) is er een video trailer gemaakt waarin wordt verteld wat de game in inhoud. Hieruit kregen we vanuit de kinderen zelf ook feedback of ze het spel wel of niet leuk en interessant vonden.

Ontwerpoplossing

Uit het onderzoek en de ideevorming fase wekte bij mij en het projectteam de interesse om een game te maken waarin de kinderen op spelenderwijs informatie krijgen over brandveiligheid. De kinderen komen in de game in een accuwereld waarbij ze door middel van spel accu’s en batterijen kunnen verzamelen door ze goed te verzorgen. Wanneer dit goed is gedaan speelt de speler de accu of batterij vrij en kan deze rondlopen in zijn eigen accuwereld. Om de gevaren van brand niet eng te maken voor de kinderen is ervoor gekozen om een kindvriendelijke stijl aan te houden.

februari – juli 2020